Wednesday, August 26, 2009

coretan pertama...

Salam.. hari pertama aku berblog.. haha.. saje je nk test tgk.. lame btol aku pikir tjuk utk blog aku ni.. last2 tjuk sprti di atas yg kuar.. ari ni 26hb Ogos 2009 dlm kire2 pkol 1030 mlm dlm bulan Ramadhan, ar ke-5 umat Islam brpuasa,tertubuh lah blog aku.. haha.. aku ade soalan prtama utk korg yg bace blog aku, klu ade yg bace r.. haha.. ape korang pkir ble bace tajuk aku? xsusah sgt soalan die kn... aku ade sbb sndiri knape pilih tjuk ni.. tp aku nk gak dgr pndpat org laen.. kat cni aku cter r knape aku pilih tjuk ni sbagai tjuk blog aku.. korg msti pnah dgr ayat ni, "kite ibarat pelakon, dunia adalh pentas nye".. aku xckp aku xstuju ngn ayat kt atas ni, tp aku ade pndpat sndiri, bg aku kite sume ni pngembara yg mngmbara kt dunia ni atas 1 sbb yg same.. mncari bekalan.. bkn bkalan nasik nk bukak pose, bkalan utk akhirat nnti.. byk prkara yg brlaku kt atas dunia ni brsbab.. antara nye nk suh kte brfikir.. cukup la kte melihat alam smulajadi, kjadian mlm n siang, bulan ,matahari , bukit, gnung ganang.. kte msti trfikir, spe yg mencipta kn nye.. akal adalah anugrah Allah yg harus kte gune bg mmbezakn mane yg baik n mane yg buruk.. Tp disebalik kurniaan Allah itu, kite juge dianugrahkn nafsu.. jike kte biarkn nafsu mengawal diri kite, nescaye kte akan binasa.. dlm bulan Ramadhan, mush utama kte, syaitan akan dibelenggu, yg tgl hanye nafsu kte je.. nafsu utk mkn.. kte diprintah oleh Allah s.w.t utk menahan diri dr mlakukn prkara yg membatalkn pose dr terbit fajar shingga tenggelam nye matahari, antaranye adalah nafsu mkn.. aku rase ckup la stakat ni, da xtau da nk tulis ape.. klu aku ade mase, aku update la blog ni stiap ari..

1 comment: