Friday, July 27, 2012

Bazar Ramadhan yg penuh makanan! :-)

Ramadhan yg ditunggu2 telah tiba! :) bulan yg penuh barakah, di mana muslimin n muslimat berpusu2 mempertingkatkan amal ibadah mssing2. Bulan di mana setiap umat Islam diwajibkan utk berpuasa. Seharian berpuasa pasti akan terasa lapar n dahaga, jd masing2 akan rasa xsabar utk tiba waktu berbuka, trmasuk la aku. Bila tgh hari je da pikir, apa aku nk beli kt bazar Ramadhan nnti eyh. hahaha.. :p Oleh sbb aku dok puchong, maka bazar yg slalu menerima kunjungan aku sudah tentu bazar kt puchong tu. make sense is it?! :D bazar ni trletak betol2 di sepanjang jalan dari restoran abc tu sampai la ke petronas. panjang kan. jd koleksi makanannye juge msti la byk. hehehe.. i like! bese la org dok bujang cm aku, mmg kne beli la kn juadah utk brbuka (ok ini klise). antara kuih yg aku suke ble bukak puasa ni sudah tentu adalah tepung pelita! hoyeahh, kt bazar ni aku brjaya jmpe tepung pelita trbaik dari ladang. sedap bai! mcm bese, 5 = 2rm.


rahsia kesedapan tepung pelita ini adalah pada lapisan atas dia yg warna putih tu (harus rasa lemak berkrim) dan lapisan bawah dia yg brwarna hijau tu (harus manis sesedap rasa). jd gabungan kedua dua inilah yg akan menentukan sedapnya kuih tepung pelita itu. biasanye yg tak sedap, bahagian putihnya trlalu cair n takde rasa lemak langsung, manakala bahagian hijau pula tak manis dan cair jgk. Fuh, mcm komentetar dlm masterchef da. ;) ok, selain itu, makanan yg pnh aku try kt bazar puchong ni adalah popia basah. pergh, mmg terbaik gak popia die sbb penuh inti kt dlm die. dah tu plak siap ade sos pencecah lg. nyummeh.. :)




harga dia plak rm2 = 4. popia ni plak brgantung pada inti dia utk tentukan sedap ataw tak. lagi pelbagai inti dia, lagi sedap rase die. popia yg aku beli ni mmg terbaik sbb penuh dgn inti, jd rase die mmg pelbagai. tak percaya, sila cuba! :) selain 2 jenis kuih ni, tak lengkap rasenye klu tak mencuba makanan yg baru. sedang aku brjalan di bazar itu, tiba2 mataku tertumpu pd kelibat.. CUT!! tak payah nk storyline sgt ok! :p aku trnampak gerai roti john! mesti korg mcm, eleh.. roti john je kot. roti john aku jumpe ni adalah roti john kambing! haaa.. ape mcm? prnah try?! inti die pakai dgg kambing beb! bese pnh dgr dgg ayam n dgg lembu lembu je kn. oleh sbb die kambing, maka harge nye adalah rm5! agak mahal di situ, tp rasanye mmg sedap! seolah olah makan kambing golek dekat hotel 5 bintang ( sambil berangan). :D ni dia rupe roti john kambing tu. slurpppp :)


No comments:

Post a Comment